'modern' jahiliyyah....

Assalamualaikum wbt...

hmmm... saya habis kelas sociology of education pukul 7 td....

hari ni ad byk group yg kene present... ini lah sessi yg plg sy suke...

iyea... bile setiap group present byk3 ilmu baru yg saya tahu...

jadi di medan blog ini saya akan 'berperang'!! yeah!!...

kan ilmu itu untuk dikongsi... tidak menjadi milik sesiapa....

hanya...milik Allah s.w.t.......

kita pinjam shj......

ok... tajuk kite hr ni murid2.. adlah 'modern jahiliyyah'

murid comel: cikgu, ape 2?? chaye xpaham la cikgu.....huu~

miss tieya: ok syg.. ckigu terangkan ea..:)

kelas bermula..........

ape itu modenisasi??

saya xnak amk definisi dari wiki.. hihi.... i'll define it by my self.... i'll try yea!

modernisasi itu bg fahaman saya satu keadaan apabila peradaban manusia telah mencapai tahap kemajuan dr segi teknologi dan material terutamanya,,,

erk...tp tidak pada pembangunan insani nya...hmm

jahiliyyah pula...

ini satu keadaan msyrkt arab sblm kedtgn islm yg hidup dlm kegelapan dan jauh dari petunjuk dan rahmat Allah..(ini definisi saya... mau yg accurate,precise>>>>>google it up!............hihihi...

ok... betol ke zmn moden ni ada g jahiliyyah??

OMG!! tpu la 2.....

ye ke saya tipu?? i dun think so....hmmm

ye.. kita jahil dalam cahaya.....

aish...... kerana.. islam da ada... tp msh ramai yg jauh dari rahmatNya... kan?

rahmatNya mencurah2.. tp kite yg 'lari' dari nya.....

realiti hari ini....

1) intellectual slavery- ini point 1 group dak laki td...
- in what way?
>>>education, entertainment, culture, fashion & trends etc...

we all are SLAVE....

kasarnya.....>>>>

tp itulah kite realitinya.....

da ramai yg suke sgt2 realiti TV>>>> AF laa.. MENTOR laa... Nah.. this iS ReALitY....

hmmm....

merdeka 2 da merdeka da... tp inteleknya belom kan...

western guna 3F:

>>F= food
>>F= fund
>>F= fashion
>>F= fantasy...all the 'fantasia' stuff.. so called REALITY TV...arrrghh..

* yg ke 4 tu saya yg tambah...tp boleh diterima aa tu.. kan?

hebat kan mereka??

ye..... mereka hebat... kerana kite leka....

.....mereka hebat kerana ramai kite wse mereka hebat...

mereka hebat kerena kita yg byk bia' p la depa....haa...

kan....??

lg 1.. mereka hebat kerana kita byk wse kite hebat....

td MR Maarji2020 ad btw... masyarakat islam jatuh kerana mrk mereka byk bermegah dengan zaman 'glory' islam dulu....

xsalah kita bermegah dengan ms lalu... tp bagaimana untuk hari ni n ms depan??

(1 kelas diam jerk... terkesima ke terkedu...pilih...hihi....)

k,lah... saya tggl kan anda dengan persoalan 2... tnda tnya 2...???????:)

untuk kita sme2 cr jwpn....(sbb sy pun terdiam je td....huhu)



>>>Allah itu ada... dekat dimata hati.. akrab didlm diri<<<




salam kasih syg,

~tieya~


0 comments:


up