semua itu Aku...




Akulah yang kau kenali itu.....


Akulah itu,

yang kau kenal dulu,

punya cita yang tersimpan

punya hasrat disanggah.

punya impian membisu

punya cinta yang hilang.

namun punya tekad yang nekad

melangkah tanpa menoleh

terkadang rindu sesekali menyapa disegenap masa lalu.


Akulah itu,

gadis yang kau pernah tahu,

menangis dalam hati

merayu pada nasib yang tak pernah menyebelahi

mengikut kehendak yang patuh pada harapan

harapan kepada insan yang bergadai nyawa yang membesarkan

hanya mahu keberkatan,

disepanjang perjalanan kehidupan.


Akulah itu,

yang tak punya apa-apa untuk dibanggakan

hanya doa kukuatkan

moga perjalanan dilindungi oleh Tuhan

kerana disekeliling belum tentu berhati indah suci

kadang-kadang berwajahkan cantik namun bertopengkan syaitan

terlalu banyak yang menyesatkan

terlalu sedikit yang memimpin kearah kebenaran

kekuatan hati dan takwa padaNya aku serahkan

pohon keredhaan untuk mewarnai kehidupan.


Akulah itu..

yang banyak meniti dari berlari

yang banyak mengejar bayang

dari mendongak ke awan mengejar pelangi

terlalu banyak laluan yang keliru

hingga terkadang aku terjatuh

dan tersungkur aku sendiri

bangun semula sambil berpaut pada kekuatan diri

mara dan terus mara kerana tak mahu berpaling lagi

sekalipun yang terjatuh meninggalkan kesan dihati

namun aku pasrah pada takdir ilahi.


Akulah itu..

yang mencapai pada bahumu

menumpang berpaut saat kaki tak berdaya melangkah

cukup pilu pada cinta yang tiada kepercayaan

cukup hampa pada rindu yang sepi

cukup lemah pada kata-kata fitnah

cukup sedih pada manusia yang suka menghukum

menghukum sebelum dibicarakan

bicara pada kesilapan manusia

manusia yang memang biasa mencari kelemahan

kelemahan pada kekurangan manusia lain

hakikat setiap kelemahan itulah kekurang dari diri mereka sendiri.


Akulah itu...

yang kian terima takdir hidupku

kerana laluan yang ditentukanNya begitu

aku redha pada laluan ini

dan sampai masa aku akan pulang sehabis usiaku nanti

kerana aku hanya manusia yang hanya melakonkan watak

dalam cerita yang telah ditentukan olehNya

di atas pentas alam ciptaanNya

terkadang aku juga melanggar arahan

kerana kadang- kadang aku terlupa

watak dan peranan aku didunia

kerana bukan sengaja sehingga aku terlupa

kerana leka keasyikkan dunia buatkan aku tersasar dari landasan

landasan yang tersimpan dari rahmat Tuhan.


Dan akulah yang kau kenali itu...

masih kuat pada hati yang menyintaiNya

dengan mula mengatur langkahku

dan sesekali menoleh seketika kebelakang

menoleh untuk mengutip penawarnya

untuk dibuat bekalan saat kaki terus melangkah...


kerana aku percaya....

cintaku akan kekal dihati, kekuatan itu pada jiwa yang indah bercahaya.



source: http://hatikuduniaku.blogspot.com/2011/02/akulah-itu-yang-kau-kenal-dulu-punya.html


~tieya with LOVE~

0 comments:


up