cinta org beriman tidak buta tp membawanya keSyurga..

siapa atau apa yg buta? cinta atau org yg bercinta??

Cinta itu buta?

Cinta itu sesuatu yang suci. Datangnya Islam demi memelihara kesuciannya...

Cinta itu ibarat pelangi,

Yang memberi warna kepada kehidupan ini.

Cinta itu ibarat pelangi,

Menenangkan mata, pendamai jiwa.

Cinta itu ibarat pelangi,

Siapa melihat pasti terinspirasi.

Ya,

Cinta itu ibarat pelangi,

Hanyasanya cinta itu, cinta yang hakiki.

INGAT!! Cinta yang buta itu hanyalah cinta yang berlandaskan nafsu semata. Cinta yang tidak tulus. Cinta yang menipu. Cinta yang hanya membawa mereka sama-sama menuju kehancuran, yakni menuju neraka.

Sesungguhnya, bagi orang-orang beriman itu, cinta mereka tidak buta. Dengan cinta, mereka tetap mampu mengawal dirinya, mengawal rasionalnya. Dengan cinta, mereka tidak mengheret diri mereka bersama-sama kekasihnya ke dalam lubang kehinaan.

Puncanya? Iman. Ya, iman kuncinya.

Keyakinan tinggi mereka akan Allah dan azabNya. Itulah kekuatan mereka. Iman itulah yang menjadi pengemudi kepada cinta, bukan cinta yang mengawal keimanan mereka. Malah dengan cinta, penglihatan nurani mereka lebih jernih dalam menilai jalur-jalur kehidupan. Cinta kurniaan Tuhan itu jugalah mampu membantu mereka semakin dekat kepada Allah, semakin memperkuat iman dalam dada mereka.

Seperti sebuah kenderaan yang digunakan untuk mencapai satu destinasi tujuan. Kenderaan itu hanyalah berfungsi sebagai alat untuk mempermudahkan manusia mencapai tempat yang dituju. Sedangkan tanpa alat itupun, matlamat masih dapat dicapai melalui pelbagai cara atau kaedah yang lain. Maka, alat tetap alat, bukannya matlamat. Cinta itu jua hakikatnya alat. Alat untuk mencapai matlamat. Dan sesungguhnya, matlamat seseorang muslim itu seharusnya tidak lain untuk berjaya meraih redhaNya. Itu sahaja.

~~~~~~~~~~~~

~from tieya with LoVe~

source: http://www.iluvislam.com/tazkirah/remaja-a-cinta/1057-cinta-itu-buta.html

0 comments:


up